Nieuws

D-TV: '1,7 miljoen voor gemeenschapshuis Overlangel, Neerloon en Keent geen gelopen race'

Door: Thijs Janssen

Als de gemeenteraad het goedkeurt krijgt Stichting HONK 1,7 miljoen euro voor een gezamenlijk gemeenschapshuis voor Overlangel, Neerloon en Keent. De stichting wil daarom binnenkort in gesprek met de politieke partijen over haar plannen.

Gesprekken over een gezamenlijk gemeenschapshuis begonnen al in 2013. Toen werd hier volgens Willy van der Loop nauwelijks op gereageerd door de gemeente. Van der Loop zat destijds in klankbordgroep Overlangel, Neerloon en Keent en was één van de eerste aanjagers voor een nieuwe accommodatie.

"In 2017 kwam het wel in een stroomversnelling toen de Petjesbar, het toenmalige gemeenschapshuis, afbrandde. Toen is er een onderzoek gestart om te kijken hoe groot de behoefte was naar zo'n accommodatie en hoe groot die dan zou moeten zijn", vertelt Van Der Loop. De animo voor een gemeenschapshuis bleek groot en in 2021 werd Stichting Huis voor Overlangel, Neerloon en Keent in het leven geroepen.

Blijdschap

Twee jaar later lijkt het college van B en W overtuigd van de plannen van Stichting Honk en is het bereid om een flink bedrag te reserveren voor het realiseren van een gezamenlijk gemeenschapshuis voor Overlangel, Neerloon en Keent op het terrein van Korfbalvereniging TOG. "Mensen zijn blij, maar die blijdschap gaat ook wel gepaard met een zucht want het heeft volgens hen ook wel lang geduurd", vertelt Van der Loop over de reacties naar aanleiding van het nieuws. Dit wil nog niet zeggen dat het bedrag vaststaat; de gemeenteraad gaat zich er op 6 juli nog over buigen. Als zij instemt met het voorstel wordt het bedrag definitief en krijgt de stichting 1,7 miljoen euro van de benodigde 2,5 miljoen.

Het resterende bedrag van 763.000 euro moet de stichting zelf bij elkaar sprokkelen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op verschillende subsidies vanuit het Rijk en fondsen zoals het VSB-fonds en Oranjefonds. Daarmee kan de stichting driekwart van het bedrag bekostigen. De stichting wil het overige bedrag bekostigen door, waar het kan, zoveel mogelijk zelf te doen en geld te besparen door slimme inkopen te doen.

Burgerinitiatief

"Het mooie van dit project is dat de stichting zelf bouwmeester is, zij hebben genoeg kennis en kunde in huis om de plannen te verwezenlijken", aldus wethouder Frank den Brok (VDG). Na de zomer wil Stichting HONK een bouwteam samenstellen van inwoners met ervaring vanuit het beroepsleven. Als de accommodatie eenmaal staat wil de stichting dat de nadruk op gemeenschappelijke activiteiten gaat liggen. "Daarom kiezen we voor deze locatie. In de eerste plaats willen we dat inwoners elkaar ontmoeten, het sportgedeelte komt op de tweede plaats. We doen het met 17 verenigingen. Dat is ook nodig omdat we willen dat deze bijdrage eenmalig is en we straks onze eigen broek omhoog willen houden," vertelt voorzitter Henk Swinkels van Stichting HONK.

Stichting HONK wil over anderhalf jaar de nieuwe accommodatie kunnen openen. "Het noodpaviljoen heeft een vergunning tot augustus 2025. Het zou mooi zijn als we daar de deuren kunnen sluiten en hier de deuren kunnen openen", sluit Swinkels af.

Bekijk artikel

Bron: D-TV - 30 mei 2023